ADIM ADIM PİLATES! | body smart by Makbule Safkan

ADIM ADIM PİLATES!

Pilates nedir? 

Yirminci yüzyılın başlarında Joseph Hubert Pilates tarafından geliştirilmiş bir egzersiz sistemidir. Nefes egzersizleri ile birlikte bedenin dengeli ve kontrollü tutulmasına yardımcı olan ve omurgayı destekleyen kaslar üzerinde yoğunlaşan bir egzersiz programıdır.

Pilates egzersizlerinin amacı nedir?

Son yıllarda popüler olan pilates, germe ve kuvvetlendirme egzersizlerini birleştirerek tüm vücudu çalıştırır. Sert hareketler içermez. Özellikle omurga çevresi adaleler ve denge üzerinde durur. Nefes egzersiz teknikleri de yer alır. Hem kuvveti, hem esnekliği artırır. Bedenin farkındalığını ve zihinsel konsantrasyonu artırır. Çok farklı formları ve bileşenleri vardır, egzersizlerin zorluk dereceleri farklılık gösterir.

Pilates egzersizleri nasıl yapılır?

Pilates egzersizi sırasında her bir hareketin çok sayıda tekrarı yerine daha az sayıda, tam kontrollü ve belirli bir biçimde yapılması istenir. Kişi konsantre olmalı, hareketler akıcı ve nefes kontrollü olmalıdır. Sonuç olarak hem esneklik, hem kuvvet, hem beden farkındalığı artar.

Pilatesin egzersiz prensipleri nelerdir?

Harekete yoğunlaşmak, hangi harekette hangi kasların kullanıldığına dikkat etmek, konsantre olmak gerekir. Hareketin kontrolü, tanımlandığı şekilde yapılması çok önemlidir. Hareketin merkezi karın, bel ve kalçalardır. Hareket acele etmeden, duraksamadan akıcı bir şekilde ve tam yapılmalıdır. Derin nefes alma ve tamamen boşaltma unutulmamalıdır.

Pilates egzersizlerine başlamadan önce ne tip değerlendirmeler yapılmalıdır?

Egzersize başlamadan önce kas iskelet sistemi sorunları ve spor yaralanmaları konusunda deneyimli bir doktorun kontrolünden geçmek sakatlık riskini azaltır. Bu değerlendirme sonrası kişinin egzersiz programının ana hatları belirlenebilir. Daha önce düzenli egzersiz yapmayanların ve bel, boyun, sırt veya eklem ağrısı olanların egzersize başlamadan önce bir Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon uzmanı tarafından değerlendirilmesinde yarar var. Öncelikle var olan ağrıların nedenleri araştırılmalı ve ne tip egzersizin yararlı olacağı belirlenmelidir. Sağlıklı kişilerde ise kişinin kardiyovasküler kapasitesi ve fiziksel özellikleri değerlendirilerek hangi tip sporların uygun olduğu, ne kadar süre, ne sıklıkta ve yoğunlukta yapılacağı belirlenmelidir.

Pilates egzersizlerini kim yaptırmalı?

Pilates egzersizleri eğitimli, sertifikalı ve deneyimli spor eğitmenleri veya terapistler tarafından verilebilir. Eğitmenin bu konuda kapsamlı bir programa katılmış olması, insan anatomisi, egzersiz fizyolojisi ve oluşabilecek sakatlıklar konusunda bilgi sahibi olması gerekir. Deneyimli bir eğitmen, hareketin doğru yapılıp yapılmadığı konusunda kişiyi uyarabilir ve hareketin daha iyi kavranmasını sağlayabilir.

Pilates hareketlerinin omurga sağlığına yararı var mı?

Bel ağrısının en önemli sebeplerinden biri adale imbalansı, bel ve karın adalelerinde kuvvetsizlik, pelvik instabilite, duruş bozuklukları, vücudun yanlış kullanımı gibi mekanik nedenlerdir. Bu nedenlerle oluşan bel ağrılarında omurga çevresi adalelerin kuvvetlendirilmesine olan katkıları ile pilates egzersizleri yararlı olmaktadır. Bel ve boyun ağrısı olanlar doktor kontrolünden geçtikten sonra, iyi bir eğitmen eşliğinde egzersiz yapmalıdır.

Pilates sakatlığa neden olabilir mi?

Pilatese başladıktan sonra bel ve boyun ağrıları artabilir. Bunu önlemek için öncelikle çok kuvvetli karın adalelerine gereksinim var. Bu adaleler yeterince kuvvetli olmadığında boyun ve omuz adalelerinde aşırı bir kasılma ve omurgada yüklenme olmaktadır. Boyun ve bel fazla yüklenir ise egzersiz modifiye edilmelidir. Hareketler sırasında omurganın nötral aksının korunması büyük önem taşımaktadır. Hareketlerin doğru yapılmaması belin zorlanmasına ve aşırı yüklenmesine neden olabilir. Eğitmenin bu konularda bilgi sahibi olarak boyun ve beli koruyucu pozisyonlarda egzersiz önermesi gerekmektedir.

Kilolu kişiler pilates yapabilir mi?

Bu kişinin boy ve kilo oranına göre değişebilir. Aşırı kilolu kişilerin öncelikle vücutlarının egzersizleri yapmaya elverişli hale getirilmesi sağlanmalıdır. Bunun için öncelikle kişiye uygun bir diyet programı hazırlayarak sağlıklı bir şekilde hedeflenen kiloya ulaşması sağlanır. Bu şekilde kişinin sakatlanma riskini azaltarak hareketleri düzgün yapabilme noktasına getirmiş oluruz.

Erkekler de pilates yapabilir mi?

Bilhakis daha çok erkekler pilates yapmalı!

Çünkü özellikle erkekler ağır kiloların altına girerek kas hacimlerini büyütürken, kas boylarını kısaltıyorlar. Bu da omuzların öne doğru eğilmesi veya sırtın kamburlaşması gibi ciddi duruş bozukluklarına yol açıyor. Pilates’e ilave olarak yapılan ağırlık hareketleri ile bu duruş bozukluklarını ortadan kaldırarak çok daha fit bir görüntüye sahip olurlar.

Hiçbir egzersiz programında kadın/erkek ayrımı yapılmamalı. Türkiye’de bu konudaki yanlış algı artık tamamen ortadan kalkmalı.

 

Makbule Safkan